Acht kunstenaars maken kans op de eretitel Kunstenaar van het jaar 2025. Het zijn in alfabetische volgorde: Lotta Blokker, Iris van Herpen, Claudy Jongstra, Bas Kosters, Lara de Moor, Simon Schrikker, Tjalf Sparnaay, Levi van Veluw. De acht finalisten zijn uit vijfentwintig halve finalisten gekozen door een panel van circa honderd professionele kunstkenners.
Twee kunstenaars, Lara de Moor en Simon Schrikker waren in eerste instantie niet genomineerd maar zijn dankzij de wildcards van het publiek in de halve finale en nu dus in de finale terecht gekomen.

Een korte toelichting op elke finalist:

Beeldhouwer Lotta Blokker wordt in haar werk geïnspireerd door werken van de Franse beeldhouwer August Rodin, Camille Claudel en de Duitse kunstenares Käthe Kollwitz. Thema’s in haar werk zijn liefde, dood, vreugde en pijn. Ze werkt vaak met modellen waarvan ze de gemoedstoestanden vast wil leggen in beeld. Titelhouder van Kunstenaar van het jaar 2022.

De creaties van Iris van Herpen verschijnen niet alleen op catwalks en in fashionmagazines, ze worden ook in binnen- en buitenland geëxposeerd in musea. Ze staat bekend om haar opmerkelijke outfits waarbij zij traditioneel vakmanschap en handwerk combineert met innovatieve technieken als rapid prototyping en radicale materiaalkeuzes zoals speciaal bewerkte leersoorten en de baleinen van kinderparapluutjes. De draagbaarheid van de creaties is niet het uitgangspunt voor haar collecties. Elke collectie heeft een eigen thema of verhaal.

Claudy Jongstra is wereldwijd bekend vanwege haar monumentale kunstwerken en installaties in openbare ruimten en musea van met plantaardige pigmenten geverfde gevilte wol afkomstig van het inheemse Drentse Heideschaap. Jongstra’s charismatische kunstwerken – geworteld in het Friese landschap en voortkomend uit haar activisme en werkfilosofie – vinden hun weg naar museale en particuliere collecties, openbare ruimtes en privé-huizen over de hele wereld. Titelhouder van Kunstenaar van het jaar 2019.

Bas Kosters werkt als kunstenaar en designer altijd vanuit bevlogenheid en compassie. Vanuit engagement creëert hij werelden bevolkt door vele uitbundige, alarmerende en tedere figuren. Met een voorliefde voor textiel en papier probeert hij maatschappelijke en persoonlijke zaken die hij van belang vindt te vieren en uit te dragen. Met humor en teksten omringd, toont hij emoties die anders misschien moeilijk te accepteren zijn. Een fascinatie voor figuren en karakters, maar ook voor erotiek leidt tot een soms schurende realiteit waar vele percepties strijden om de aandacht.

De vaak monumentale interieurstukken van Lara de Moor zijn zorgvuldig gecomponeerde stillevens. De vloeren, wanden, ramen en hoeken in lege vertrekken vormen haast geometrische composities. Daarbij is niets toevallig. De Moor zoekt naar plekken, in haar eigen huis of andere ruimtes, die zich lenen voor het maken van installaties waarin ze haar objecten zorgvuldig ensceneert en fotografeert als voorstudies. Deze voorstudies vertaalt ze naar olieverf op doek. En dan ontstaat de illusie en de zeggingskracht van haar kunst.

Simon Schrikker is schilder, muralist en beeldhouwer, zijn werk is vertegenwoordigd in particuliere collecties wereldwijd en in grote Nederlandse collecties.
Zijn werken zijn een strijd tussen vorm en inhoud, tussen geschilderde materie en geschilderd beeld en worden geassocieerd met verschillende gradaties van gevaar en angst Het werk flirt met expressieve abstractie: de beelden komen voort uit de materie maar lijken er onmiddellijk weer in te verdwijnen, waardoor het publiek moet ontrafelen waarnaar het kijkt.

Vanaf 1987 werkt Tjalf Sparnaay aan een imposant oeuvre, steeds zoekend naar nieuwe, nog nooit geschilderde beelden. Zijn Megarealisme is onderdeel van de eigentijdse en internationale stroming Hyperrealisme waarbinnen hij inmiddels als een van de belangrijkste schilders gezien wordt. Gebakken eieren, patat, broodjes en ketchupflessen, Barbiepoppen, knikkers en herfstbladeren. Sparnaay brengt dit soort triviale onderwerpen in beeld en blaast ze op tot enorm formaat, als donderslagen op het netvlies.

Levi van Veluw is multidisciplinair kunstenaar. Hij maakt foto’s, video’s, sculpturen, installaties en tekeningen. Uit de diepte van zijn geheugen haalt de kunstenaar beelden naar boven die universele emoties oproepen en onze menselijke logica in twijfel trekken. Van Veluw speelt met elementen van orde en chaos en stelt de kijker vragen over ons obsessieve streven naar controle. Het werk van Van Veluw is internationaal tentoongesteld in toonaangevende musea en instellingen over de hele wereld.

Op vrijdag 8 november worden, naast de nieuwe Kunstenaar van het jaar, het Talent van het jaar en de Briljanten Kunstenaar van het jaar bekend gemaakt.

De verkiezing
De verkiezing Kunstenaar van het Jaar beleeft dit jaar haar tweeëntwintigste editie. De verkiezing is een van de oudste en grootste verkiezingen op het terrein van beeldende kunst in Nederland. Door de gefaseerde opzet met vier verkiezingsrondes, waarbij gedurende de looptijd van de verkiezing zowel een panel van deskundigen als het publiek hun stemmen uitbrengen, het omvangrijke panel en het grote aantal uitgebrachte stemmen door het publiek, biedt de uitslag een goed beeld van de mate waarin Nederlandse kunst en kunstenaars in brede kring gewaardeerd worden.

——————————————————————————–
Voor de redactie:
– De verkiezing Kunstenaar van het Jaar wordt dit jaar voor de eenentwintigste maal georganiseerd door Stichting Kunstweek.
– Alle in voorgaande jaren gekozen Kunstenaars van het jaar, Talenten van het jaar en Briljanten kunstenaars van het jaar, vindt u hier: www.kunstenaarvanhetjaar.nl

– Meer informatie: Raoul Locht (voorzitter Stichting Kunstweek), info@kunstweek.nl of telefoon 0162 58 09 09

Stichting Kunstweek staat voor de collectieve promotie van beeldende kunst en heeft als primaire doelstellingen het vergroten van de belangstelling voor beeldende kunst in het algemeen en van de bekendheid van Nederlandse beeldend kunstenaars en hun werk in het bijzonder; het bevorderen van kunst kijken, kopen, huren en verzamelen, mede door stimulering van galerie- en museumbezoek; het verschaffen van inzicht in de mate waarin Nederlandse beeldend kunstenaars, door de tijd heen, worden gewaardeerd; het ondersteunen van instanties die activiteiten ontplooien in de beeldende kunstsector en het initiëren van publicaties en discussies over beeldende kunst.