Toelichtingen winnaars
Verkiezing Kunstenaar van het jaar
Waarom de aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek voor Barbara Nanning kozen:
– Een glas kunstenaar in Nederland is al zeldzaam, maar wat Barbara maakt is werkelijk prachtig. Haar ontwerpen zijn modern en toch tijdloos.
– Wat me raakt van haar werk is dat het ademt, net alsof ik een hart hoor kloppen.
– Ik vind het licht, dat in de stukken zelf lijkt te zitten, maar tevens ook uitstraalt heel bijzonder en prachtig!
– Het werk van Barbara Nanning straalt kracht uit en is tegelijk van een verleidelijke schoonheid.
– Zij blijft niet vast zitten maar zoekt steeds weer nieuwe technieken op, zo inspirerend!
– In haar loopbaan weet Barbara Nanning zich steeds weer te vernieuwen. Van succesvolle keramiste tot succesvolle glaskunstenaar.
– Het werk is zo organisch en straalt je tegemoet!
– Barbara slaagt erin met het traditionele blazen van glas altijd weer nieuwe vormen, in explosies van kleur, tevoorschijn te toveren.
– Zij weet in haar werken van glas je elke keer versteld doen staan. Haar werken zijn altijd als Nanning te herkennen maar ze weet ons telkens te verrassen. Glas krijgt bij haar een andere betekenis, geheel eigen en uniek.
– De glassculpturen van Barbara Nanning zijn tijdloos, adembenemend en van technisch hoogstaand niveau. Nanning verveelt nooit.
– Het arbeidsintensieve proces samen met geweldige vakmensen leidt tot een stralend kunstwerk waar kleur, helderheid en kracht in besloten is.
– Nu toch wel eens DIK verdient voor haar enorme inzet en variatie aan werk. De bijzondere meerdere technieken toegepast op haar niet altijd eenvoudige werken.
– Spelen met licht is wat Barbara als geen ander tot in de finesses beheerst. Dit samen met vakmanschap van het ambacht van glasmaker zorgt voor objecten van wereldklasse.
– Wat zij met glas doet grenst aan het onmogelijke.
– Er zijn weinig kunstenaars, bij wie de kennis van het maakproces zo hoogstaand is en zo mooi zichtbaar wordt in de schoonheid van het eindproduct.
Meer over Barbara Nanning
Barbara Nanning
Kunstenaar van het jaar 2023
Lotta Blokker
Kunstenaar van het jaar 2022
Enige meningen van aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek over Lotta Blokker:
– Zelden kunst gezien die mij zo kan raken, confronteren en ontroeren. Diepe buiging!
– Lotta brengt brons tot leven. In haar nieuwste serie geeft ze vergeten iconen een nieuw leven.
– Consistent in zeer gevoelige verbeeldingen in brons, hoge kwaliteit.
– Enkele jaren geleden zag ik werk van haar in ‘De Fundatie’. Het was liefde op het eerste gezicht. Modern en klassiek tegelijk. Deze beeldhouwwerken zou ik wel elke dag willen zien. De emotie die ze in haar werk weet aan te brengen is ongekend!
– Zeldzaam realistische sculpturen die een verpletterende indruk achterlaten, in de traditie van onder meer Italiaanse beeldhouwers uit de Renaissance.
– Lotta weet altijd het onmogelijke perfect uit te beelden.
– Onmenselijk knap, het maakt mij helemaal stil!
– Lotta Blokker weet op ontroerende wijze het innerlijke ?zijn? van de mens een uiterlijk leven te geven.
– Intense emotie subliem vastgelegd in een tijdloos beeld.
– Indrukwekkend! Je wilt blijven kijken naar de beelden. Het is een beeld maar toch leeft het. Je wordt meegezogen in de wereld van het beeld.
– Levensechte beelden. Er stond een mevrouw heel stil te huilen bij een van haar beelden. Toen ik dat een tijdje in de gaten hield bleken meer mensen zeer geëmotioneerd bij dit beeld van een oude vrouw!
– Op mijn werk (verzorg/verpleegcentrum) staat een ballerina met een zeer respectabele leeftijd van Lotta Blokker. Iedere keer als ik werk, loop ik erlangs en kan er niet langs zonder er naar te kijken. Geeft mij een warm positief gevoel! Dat is de kracht van een kunstenaar!
– In tijden van veel abstractie heb je als kijker/mens de behoefte om soms weer eens iets realistisch te ervaren waarin je als kijker kunt wegdromen…
– Emotionele zeggingskracht zonder effectbejag. Zeg maar: de kale waarheid. Daardoor raken haar beelden volgens mij de kern van mens-zijn, in al z’n kwetsbaarheid.
Meer over Lotta Blokker
Dit vinden de aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek van Lita Cabellut:
– Meer dan geweldig en indrukwekkend werk. Je blijft kijken en je verbazen hoe dit kan.
– Lita Cabellut maakt zeer indringende en ontroerende droomportretten, ernaar kijken verveelt nooit.
– Ik ben enorm onder de indruk van haar kunstwerken en door haar levensverhaal. Wat een bijzondere vrouw!
– Prachtig, groot, stoer werk van een stoere vrouw: zij is een voorbeeld om te vechten in je leven voor wat je wilt en dat je dat kunt bereiken.
– Lita raakt je tot in je diepste ziel, haar inspiratie is de mens en alles wat diep in de mens verborgen zit, in al haar facetten. Een schilderij van Lita boeit en blijft boeien, iedere keer weer.
– Lita is authentiek, veelzijdig en puur; ik volg haar al jaren en word steeds opnieuw gegrepen en recht in mijn hart geraakt door haar rauwe prachtwerken. De winnaar van 2021!
– De persoonlijkheden komen tot leven via haar handen en overweldigen je op billboardformaat. Ze trekken je het schilderij in. En raken je hart. Ik huilde toen ik haar werk voor de eerste keer zag. Zo mooi.
– Ik vind haar intrigerend en inspirerend. Ze boeit me mateloos. Haar kunst en passie vind ik prachtig. Ik gun haar dit zo, ben er trots op dat ze in Nederland woont.
– De ongebruikelijke techniek, het craquelé effect, het kleurgebruik, de combinatie van figuratieve en abstracte kunst ineen maakt haar werk verrassend, bijzonder en intrigerend.
– In iedere verf- of kwaststreek of handbeweging van Lita zit de hele kosmos. Groots en meeslepend en tot in het kleinste detail volmaakt.
– Lita blijft zich ontwikkelen en heeft zich zeer breed ontwikkeld (theater, schildertechniek, beeldend) maar heeft ook een sociaal maatschappelijk aansprekend verhaal.
– Lita Cabellut heeft inmiddels wereldwijde faam opgebouwd, maar is in Nederland nog relatief onbekend (los van haar deelname als jurylid aan Project Rembrandt). Zij verdient mijns inziens meer aandacht in ‘eigen’ land, hoewel zij van oorsprong Catalaanse is.
– Zij is een voorbeeld voor de vele kinderen en jongeren uit kansengroepen. Heeft internationale allure. Zij weet als geen ander de menselijke aard/psyche te portretteren in meesterlijke kunst.
Meer over Lita Cabellut
Lita Cabellut
Kunstenaar van het jaar 2021
Saskia Boelsums
Kunstenaar van het jaar 2020
Enige meningen van aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek over Saskia Boelsums:
– Zeldzaam mooie landschapsfoto’s: Saskia introduceert binnen deze discipline een geheel nieuwe stijl.
– De fotografie van Saskia Boelsums is prachtig schilderachtig.
– Saskia weet onze natuur op een fascinerende wijze in haar puurste eenvoud terug te brengen.
– Schilderachtige fotografie, de oude Hollandse meesters waardig!
– Haar werk weet me steeds weer stil te krijgen en te ontroeren.
– Saskia maakt prachtige, mystieke en sprookjesachtige foto’s! Bijna als klassieke schilderijen.
– Een verrassend Hollandse blik op Nederlands landschap.
– Fotografie Nederlands landschap als 17e-eeuwse schilderkunst.
– Indrukwekkend hoe zij door middel van fotografie een ‘bestaand en herkenbaar’ beeld op een manier weet vast te leggen die je raakt.
– Fotografie opnieuw uitgevonden. Het landschap herontdekt. Gewoon heel mooi, herkenbaar, en toch zo onwerelds werelds.
– Beelden die sterk van sfeer zijn. Een mooie relatie hebben met de geschiedenis van de kunst. En heel erg geloofwaardig zijn waardoor je er ook een kijkje zou willen nemen. Ze betrekken de kijker sterk bij het onderwerp. Met gevoel gedaan.
– Natuurlijk, charmant, wat een prachtige intrigerende beelden, je wordt zo verliefd op je eigen land!
– Haar werk is vernieuwend en tegelijk klassiek, foto’s waarin je de sfeer bijna aan kunt raken door de diepte en details en kleurcombinaties.
– Zeker met haar Noordzee-foto’s weet ze tegelijkertijd vervreemding en herkenning op te roepen. De zilte lucht kun je ruiken.
– Heel diverse prachtige foto’s soms rustgevend dan weer dreigend, of fascinerend en ook experimenteel, dit verdient een prijs.
– Al jaren vertoont Saskia een opgaande lijn in haar foto’s die immer vierkant zijn. Haar dramatische luchten en imponerende landschappen maken haar foto’s tot begerenswaardige objecten.
– Werkelijk prachtige kunstwerken waar je naar blijft kijken door het soms bevreemdende effect.
– Magistrale adembenemende en atmosferische foto met een dusdanige gelaagdheid die je vragen doet stellen…
Meer over Saskia Boelsums
Waarom de aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek kozen voor Claudy Jongstra:
– Bijzonder hoe Claudy zulke prachtige creaties/kunst maakt met natuurlijke producten. Claudy heeft met een product van de natuur een geheel nieuw fenomeen weten te creëren met grootse universele allure.
– Een fantastisch visie op de toekomst. Maar ook doen (geen woorden maar daden). Van ambacht tot kunst en het hele proces in eigen regie, natuurlijke materialen. Prachtig.
– Ik vind het zo bijzonder wat zij doet. Van het telen van grondstoffen voor weefsels en kleuren en verwerken tot kunstwerken -> van A tot Z is zij bij haar creaties betrokken.
– Een textielkunstenares met werk dat zich kenmerkt door een fabelachtige kleurschakering en dit gepaard gaande met intrigerende vormgeving.
– Bijzonder hoe Claudy haar kunst gebruikt om de zo nodige verandering in de landbouw te bewerkstelligen.
– De warme, immens grote werken die Claudy maakt, met natuurlijke materialen spreken mij erg aan!
– Haar holistische manier van werken, dichtbij en vanuit de natuur (bron). Vanwaar haar creaties tot stand komen. Eerlijk, puur authentiek werk.
– Er zijn veel goede kunstenaars, maar Claudy gaat ook nog eens de wereld verbeteren.
– Claudy brengt niet alleen haar materiaal, maar de hele maatschappij daaromheen in beweging.
– Vanwege de kwaliteit van haar werk en vanwege haar inzet op de verbinding tussen kunst en milieu en maatschappij.
– Een kunstenaar die de wereld met al haar uitdagingen op dit moment nodig heeft.
– Hoe zij met haar werk, textielkunst wereldwijd op de kaart zet.
– Heeft het afgelopen jaar zowel in Nederland als in het buitenland fantastische werk gemaakt. Bovendien blijft dankzij haar veel kennis over verven met natuurlijke materialen (kruiden/planten) bewaard.
– Great work with a great material – wool – and how she transports beauty, meaning/significance and feelings through transforming this medium. Nevertheless – using sustainability in art is showing a flag for the future.
– Her ecological sensitivities that don’t compromise her endless innovative spirit is something that is very inspiring.
– Zij is betrokken van het begin tot het eindproduct. Zij ondersteunt sociale projecten. Maar bovenal is het fenomenaal, internationaal werk!!
Claudi Jongstra
Kunstenaar van het jaar 2019
Theo Jansen
Kunstenaar van het jaar 2018
Enige meningen van aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek over Theo Jansen:
– Fascinerende kunst in de weidsheid van de natuur.
– Monumentale werken gemaakt met bescheiden materialen. Een beest op het strand zien lopen is bijzonder.
– Prachtig, gedreven, niet commercieel, techniek, uitvinder, geweldig!
– (R) Evolutionair!! origineel, levendig, indrukwekkend, zuiver.
– Spectaculair en wonderbaarlijk.
– Het werk van Theo is uitzonderlijk en uniek! Bestaat geen 2e van.
– Minder bekend, minder pretenties en zeer inventief en volhardend werkend met fantastische resultaten.
– Theo Jansen is als Leonardo da Vinci, verbindt kunst en techniek en heeft nog niet de waardering gehad.
– Een totaal nieuwe blik op vormgeving op basis van natuurlijke materialen en natuurlijke krachten.
– Prachtige, ingenieuze en bovenal vrolijk makende installaties!
– Ik word altijd helemaal stil van zijn fantastische strandbeesten.
– Ik vind het geweldig wat hij maakt. Er naar kijken maakt me helemaal blij. Dynamisch, luchtig, origineel.
– Ik vind dit zo knap en daarbij schitterend wat hij maakt. Absoluut de winnaar dit jaar.
– Indrukwekkend, speels, elegant, sprookjesachtig, verbazend knap bedacht en uitgewerkt – Hulde, Hulde !!
– Het wordt tijd dat Theo Jansen (inter)nationale erkenning krijgt!
– Het zien van de prachtige creaties van Theo Jansen stimuleerde mij in mijn wil en wens toch het strand te bezoeken en daar zelfstandig, nou ja, te bewegen. Dat is vorige maand voor het eerst weer gelukt! Ik ken Theo niet, maar ik dank zijn Kunst … zie boven. Hopelijk kan ik mijn bewegen ooit zo soepel sturen, zoals de wind en zijn fantasie en werk, zijn Kunst voortbeweegt. Daarom! Theo Jansen!! Met stip. En Dank!
Meer over Theo Jansen
Dit vinden de aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek van Marc Mulders:
– Marc Mulders is een echte schilder, die zijn beelden in de verf laat ontstaan, inspirerend en bezield. Een van de beste hedendaagse Nederlandse kunstenaars.
– Zeer eigen en veelzijdig kunstenaar. Zijn Goudse raam vind ik fantastisch.
– Creërend creatief…..en vice versa. Stille bewondering!
– Marc is ook een begenadigd glazenier. Zijn werk wordt meer en meer abstract. Hij groeit met name in de glaskunst.
– Marc verrast steeds weer met nieuwe technieken.
– Sublieme controle over het eigenzinnige van de materie.
– Veelzijdig kunstenaar met veel gevoel voor esthetiek, natuur en traditie. Wisselt melancholie en stemmigheid af met kleurexplosies en algehele goede zin!
– Constante kwaliteit in z’n werk.
– Hij laat mij, door zijn werk, nadenken over het leven. Van zijn werk, kleuren, word ik blij.
– Origineel, inspirerend en gelaagd werk dat constant van hoog niveau is.
– Veelzijdig kunstenaar, zowel schilderijen als glasobjecten, textiel en fotografie.
Marc Mulders
Kunstenaar van het jaar 2017
Daan Roosegaarde
Kunstenaar van het jaar 2016
Enige meningen van aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek over Daan Roosegaarde:
– Vanwege zijn grote talent tot deconstructie en reconstructie.
– Nederlandse designheld die de wereld verovert met zijn kunst en duurzaamheid.
– Techniek, mondiale architectuur en landschappen, ruimte en momentopnamen zijn ineengesmolten in het beeldmateriaal.
– Inspirerende kunstenaar met prachtige praktische oplossingen.
– Vernieuwend, ander perspectief op toegepaste kunst.
– Innovatief vernieuwend duurzaam denkend mens en een bijdrage leverend aan een mooie betere wereld.
– Innovatief, briljant, sympathiek, een meedenker.
– De bijzondere vormgeving en materiaalkeuze. Toegankelijkheid.
– Verrassend, prikkelend, overweldigend, vernieuwend, uitdagend.
– Jong, enthousiast, geweldige ideeën waar iedereen plezier van kan hebben.
– Helemaal van deze tijd, vernieuwende inzichten, hij zet de mens IN de wereld.
– Maakt kunst waar iedereen van kan genieten. Vernieuwer van kunst in de openbare ruimte, top!
– Ik klikte als eerste op Daan Roosegaarde en ik viel als een blok voor zijn werk. Daarna ‘t werk van de andere kunstenaars bekeken, maar ‘t werd al snel duidelijk dat mijn ‘voorkeur’ voor Daan’s werk geen bevlieging was!
– Hij beïnvloedt met zijn werk de manier waarop ik naar mijn omgeving kijk. Inspirerende man.
– Het maken van kunstobjecten in de publieke ruimte is een groot goed. Zo kunnen nog meer mensen ervan genieten en het beleven. Het Van Goghpad is daar een schitterend voorbeeld van.
– Zijn verrassende manier van denken en de verrassende resultaten.
– Durf, vernieuwend, hedendaags, moderne technieken.
– Hij kan mij raken en dat is het belangrijkste van kunst voor de beschouwer, wat mij betreft.
– De enorme mate van originaliteit, inventiviteit en creativiteit, de krachten van de kunstenaar.
Meer over Daan Roosegaarde
Dit vonden de kiezers:
– Vanwege haar grote talent tot deconstructie en reconstructie.
– De emotie die het werk van Marlene bij mij oproept is enorm, dus de keus was gemakkelijk.
– We kunnen niet om Marlene Dumas heen, met haar fenomenale tentoonstelling in het Stedelijk museum.
– Dumas, omdat haar schilderijen me fascineren.
– Zij raakt mij in het hart.
– Marlene Dumas kies ik niet vanwege haar bekendheid maar enkel om wat zij laat zien.
– Met de prachtige tentoonstelling in het Stedelijk van haar werk waaronder de papierrollen met de aanzet tot haar werk en daarbij ook de video die goed laat zien wat haar onuitputtelijke bronnen zijn, is Marlene Dumas voor mij Kunstenaar van het jaar over de volle breedte.
– In de grote overzichtstentoonstelling is weer heel erg goed te zien wat een prachtig en indringend werk Marlene maakt. Het is niet alleen mooi, het gaat ook ergens over. Je blijft er nog lang aan denken. Zij verdient het 100% Kunstenaar van het jaar te zijn.
– Veel kunstenaars van deze lijst zou ik het gunnen. In dit speciale jaar met veel respect en brede belangstelling voor haar werk, kies ik Marlene Dumas. Zij weet velen te beroeren en kiest voor de betekenis van kunst en niet voor het perfecte.
-Marlene Dumas is meester in het verbeelden van universele menselijke emoties/beeldvorming. Haar actuele onderwerpkeuzes stemmen tot nadenken. Ze heeft een prachtig eigen handschrift, direct en doeltreffend.
– Weet perfect intimiteit en kwetsbaarheid uit te drukken.
– Gezien de betekenis nationaal en internationaal van het werk en de manier van werken en de toegankelijkheid van zowel kunstenares, als mens, als werk, is Marlene Dumas al jaren voor mij een groot voorbeeld.
– Het losse en de levensechtheid plus de kleuren, het spreekt mij allemaal heel erg aan. Zij verdient de prijs!
Marlene Dumas
Kunstenaar van het jaar 2015
Erwin Olaf
(1959-2023)
Kunstenaar van het jaar 2014
Degenen die hun stem uitbrachten op Erwin Olaf, motiveren dat onder meer zo:
– Al vele jaren toonaangevend fotograaf met geheel eigen en zeer unieke dus ook veel gekopieerde werkwijze. De vele kopieerders echter kunnen niet aan zijn kwaliteit en finesse tippen! Hij verdient het om als internationaal bekende en beroemde fotograaf op deze wijze waardering te krijgen van het wel erg superkritische Nederlandse publiek.
– Erwin Olaf blijft zich vernieuwen, ook door zich toe te leggen op juist oude afdruktechnieken.
– Het werk van Erwin Olaf blijft fascineren, hoe vaak je er ook naar kijkt. Daarnaast geeft het werk blijk van een enorm vakmanschap.
– Iemand die schoonheid, perfectie koppelt aan lef en moed; iemand die nieuwe paden durft te bewandelen en zich durft uit te spreken; een kunstenaar van formaat.
– Iedere keer als ik een foto van Erwin Olaf zie ontroert die me.
– Zijn fotoseries vind ik vaak buitenaards, of beter gezegd: iets wat buitende werkelijkheid ligt, waardoor je even (kijkend naar een bepaalde foto) de waan van alledag vergeet, dat is kunst met een grote K.
– Erwin Olaf zijn werk laat je denken, dromen, sidderen, slikken, knikken, staren, knipperen en vooral genieten, genieten en genieten.
– Erwin Olaf is een veelzijdig kunstenaar, maar zijn fotowerk is beter dan goed, het is fenomenaal.
Giovanni Dalessi maakt werken die refereren aan alledaagse taferelen, clichés bijna, die uit hun context zijn gehaald. Voor zijn schilderijen kijkt hij naar de Vlaamse primitieven en naar het werk van kunstenaars uit de Renaissance.
Enige meningen van aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek over Giovanni Dalessi:
– Giovanni heeft een duidelijk eigen beeldtaal. Zijn werk is consistent maar blijft verrassen.
– Zijn schilderijen fascineren me al jaren. Zijn werk is niet alleen mooi maar ook boeiend. Het houdt de aandacht vast.
– Dalessi verbindt verleden, heden, fysieke en mentale wereld. Creëert verstilde magische werelden die de contemplatie aanwakkeren.
– Uniek, hoe deze kunstenaar een museale uitstraling weet te creëren in een hedendaags tijdsbestek. Zijn schilderijen zijn absoluut tijdloos en van een technisch zeer hoog niveau. Daarnaast weet hij de ene keer kracht en expressie in zijn schilderijen te leggen en de andere keer diepe emotie.
– Het werk van Giovanni Dalessi kun je in een aantal woorden beschrijven: boeiend, verrassend, ontroerend, vertederend, kortom heerlijk om naar te kijken!!
– Het aardige van Giovanni Dalessi vind ik dat hij in de marge van het grote kunst gebeuren werkt en systematisch en vasthoudend werkt aan een geheel eigen oeuvre. Ik word getroffen door zijn kleurgebruik en zijn beelden. Ik gun deze bescheiden kunstenaar zeer de titel van Kunstenaar van het jaar. Ik vind dat bij het toekennen van deze onderscheiding aan deze kunstenaar de prijs zich onderscheidt van andere prijzen: al de anderen zijn in feite al zozeer gelouterd, wat voegt het toekennen van een prijs nog toe (hooguit iets gemakkelijks). Moet je zien hoe belangrijk wij zijn, we hebben Corbijn of Dumas of Olaf onderscheiden. Door het toekennen van deze prijs aan hem komt eens een (m.i. ten onrechte) minder bekende kunstenaar in het voetlicht te staan.
– Giovanni is voor mij De Kunstenaar van het jaar, omdat hij zijn eigen, herkenbare en bijzondere stijl heeft, die ingetogen en verstild is. Met een groot respect voor het leven. Verwondering en bewondering ineen!
Giovanni Dalessi
Kunstenaar van het jaar 2013
Ted Noten
Kunstenaar van het jaar 2012
Ted Noten is opgeleid als sieraadontwerper aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht en aan de Rietveldacademie in Amsterdam. Hij verwierf grote bekendheid met sieraden en tassen waarbij allerlei voorwerpen, zoals een snufje cocaïne, dierbare ringen, een dood muisje met een piepklein parelkettinkje en heuse pistolen, werden ingesloten in blokken acrylaat. Deze transparante kunststof is een even onmisbaar als onzichtbaar bestanddeel van zijn spraakmakende ontwerpen. Regelmatig leidt zijn werk tot commotie. Hij maakte ook een tiara voor Maxima als bescherming tegen relschoppers. Noten wil de vertrutting met hand en tand bestrijden. Met objecten die in zijn handen een hele andere functie of betekenis krijgen. Inmiddels oogst Noten ook internationaal groeiend succes met zijn werk.
Enige meningen van aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek over Ted Noten:
– Vernieuwend, speels en toch bloedserieus, de mensheid te kijk zettend in zijn kleinheid en met al zijn onhebbelijkheden. En dat met grote liefde voor zijn vak, het materiaal, maar vooral voor die mensen.
– Ted Noten weet zijn vak te beoefenen zonder daarbij de schoonheid van het alledaagse leven en het volk uit het oog te verliezen. Een veteraan in zijn vak die als een van de weinigen de grenzen binnen de sieradenwereld nog weet op te rekken!
– Ted Noten weet altijd te verrassen. Hij maakt sieraden die veel meer zijn dan versierselen, ze zijn een uiting van zijn oog op de wereld om ons heen. Vaak een statement met humor en (zelf)reflectie.
– Ted Noten is origineel, steekt zijn nek uit en is technisch zeer bekwaam.
– Ted houdt van vrouwen en vernieuwt de vormgeving – en andersom!
– Origineel, bijzonder, durft grenzen te verleggen.
– Interessant commentaar op het tijdsbeeld. Goede balans tussen confronterend, humoristisch, esthetisch, vernieuwend, oppervlakte en diepgang.
– De blote emotie verbonden aan vakmanschap; de grote mond van een ‘jongen in de man’ verbeeld op een draagbare manier: ik hou van dit werk van deze man.
In het figuratieve werk van Sam Drukker staat de mens centraal. Hij tekent en schildert de mens, het leven. Niet verpakt maar in zijn ware gedaante. Hij concentreert zich daar zo op dat de rest van het doek vaak leeg blijft, vaak zelfs onbeschilderd. Schoonheid en verval ondersteunen elkaar in zijn werk tot een zeer boeiende eenheid. Het doet soms theatraal en tegelijkertijd romantisch aan. In elke streep van het doek wil Sam Drukker het leven leggen: het ontluikende, of stilgevallen leven, het extatische of leeggelopen leven. Bij de doeken van Sam Drukker mag je genieten van wat je ziet.
Qua thematiek herkennen we geregeld Bijbelse motieven die volgens Sam Drukker vaak zeer intrigerend zijn vanwege de inherente dramatiek. In het werk van Sam Drukker is niet alleen de figuur van belang, ook de gestalte, de houding en kleurcombinaties.
Na zij studie werkte hij onder meer in Parijs en Barcelona. Naast zijn vak als autonoom kunstschilder is hij lid van het Nederlands Portretschap en doceert hij aan de Wackers Academie in Amsterdam.
Enige meningen van aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek over Sam Drukker:
– Sam Drukker weet op briljante wijze door gebruikmaking van wat de natuur hem biedt aan rest materiaal met minimale streken de mens neer te zetten in zijn verhaal.
– Omdat deze kunstenaar een enorm grote bijdrage levert in zijn communicatie om kunst toegankelijk te maken voor de maatschappij en bedrijfsleven.
– Sam Drukker is een veelzijdig kunstenaar die de mens in al zijn kwetsbaarheid én zijn kracht op briljante wijze weet te portretteren. Dit doet hij niet alleen met verschillende technieken en op verschillende materialen, zoals hout en tentdoek -waarbij de grondkleuren van die materialen de kwetsbaarheid en de kracht van de door hem geportretteerde versterken- maar hij doet dit ook door zijn onderwerpen, werkwijzen en – zeer belangrijk – zichzélf steeds te vernieuwen. Dat laatste is zeldzaam onder succesvolle kunstenaars. Hij onderscheidt zich daarmee op een overtuigende wijze van de andere -ook zeer sterke- finalisten. Bovendien is hij gewoon een heel erg aardig en in anderen geïnteresseerd mens. Hij verdient het om na meer dan 25 jaar hard werken als Kunstenaar van het jaar 2011 in brede kring erkend te worden.
– Ik vind hem verreweg het meest begaafd. Zijn stijl is geheimzinnig, maar ook brutaal. Helemaal iemand van deze tijd, dus.
Sam Drukker
Kunstenaar van het jaar 2011
Waar is de Kunstenaar van het jaar 2009?
Dit jaar besloot de Adviescommissie het jaartal in de titel een jaar op te schuiven. De toekenning is immers in november: nog geen twee maanden in het lopende verkiezings-kalenderjaar resteren en vanaf januari is dat jaartal al weer verleden tijd. Door het jaartal een jaar op te schuiven is de titel van november tot november een heel jaar actueel. Daardoor is er geen Kunstenaar van het jaar 2009 en is Ans Markus dus Kunstenaar van het jaar 2010.
Ans Markus
Kunstenaar van het jaar 2010
Ans Markus is bekend van haar windselschilderijen en maakte o.a. een serie hommages aan moderne klassieken, schilderijen over Medea, en interieurs van de Godshuizen. In het zoeken naar haar identiteit ontwikkelde Ans Markus een persoonlijke mythologie, die een eigen denk-, ervarings- en gevoelswereld omvat. In deze zin vormt haar kunst niet alleen een vernieuwende bijdrage aan het realisme in de Nederlandse schilderkunst, maar is zij ook onmiskenbaar authentiek. Haar recente werk gaat over de levenscyclus en het creëren van een betere wereld. Haar schilderijen laten zien dat de thematiek hetzelfde is gebleven, maar een ruimere betekenis heeft gekregen, de emotionele belevingswereld van de mens in relatie tot zijn omgeving.
Enige meningen van aan de verkiezing verbonden panelleden en het publiek over Ans Markus:
– Ik word stil en blij tegelijk, ik lach en voel me ook triest, haar kunst brengt dat bij mij teweeg.
– Ik vind haar een hele krachtige persoonlijkheid en vrouw. Die kracht komt ook naar voren in haar kunstwerken!
– Hetzelfde, maar altijd anders, altijd toch weer spannend.
– Het wordt eindelijk wel eens tijd, ze verdient het.
– Fantastische vrouw met inspirerende manier van kunst maken… ook haar nieuwe passie, het ontwerpen van sieraden voor het Medical Knowledge Institute, waarbij de opbrengst volledig naar HIV besmette vrouwen in Zuid-Afrika gaat, die de sieraden maken naar haar ontwerp. Chapeau!
– Deze kunstenares heeft zich al lange tijd bewezen als kunstenaar en maakt prachtige kunstwerken die ook juist een heel breed kader van mensen aanspreekt, niet alleen de kunstenaarswereld.
Meer over Ans Markus
Henk Helmantel is een schilder schilder die nog steeds gelooft in de schoonheid als een wezenlijk doel van zijn arbeid met penseel, paletmes en olieverf.
Dit zijn enige meningen van de stemmers over Henk Helmantel:
– Deze kunst is zo perfect! De lichtinval en weerschijn, zo bijzonder boeiend! Deze kunst is weergaloos!
– Zijn manier om het licht te laten weerspiegelen is fenomenaal: fruit wordt daardoor eetbaar en drinkkommen worden reclame voor een glansspoelmiddel.
– Geweldige stillevens. Prachtige techniek die in wezen heel mathematisch is. Een GROOTmeester.
– Henk Helmantel geeft met zijn verfijnde penseeltechniek weer, wat in de Gouden Eeuw niet misstaan zou hebben. Met name de lichtinval doet zo nu en dan denken aan Meesters als Rembrandt. Helmantel is zonder de minst twijfel een Meester van deze tijd.
Ronald Kraayeveld, hoofdredacteur Tableau Fine Arts Magazine en museum.nl, lid van de Raad van Advies van de Kunstweek en sinds 2004 van de Kunstenaar van het jaar:
“Zoveel kunstkenners (alleen al honderd in het panel) en zoveel liefhebbers èn kenners annex stemmers; wie het over een kritische massa heeft, moet constateren dat de Verkiezing Kunstenaar van het jaar 2008 een niet meer te negeren evenement van de eerste orde is geworden in het domein van de beeldende kunst in Nederland.”
Meer over Henk Helmantel
Henk Helmantel
Kunstenaar van het jaar 2008
Ad Arma
Kunstenaar van het jaar 2007
Ad Arma is een veelzijdig kunstenaar. Naast zijn grafisch werk, schildert hij en maakt hij bronzen en keramische beelden. In zijn werk is vaak dezelfde thematiek terug te vinden: het samenvallen van het verleden en de toekomst in de dromen van het heden.
Dit zeiden de stemmers onder meer over Ad Arma:
“Heeft zowel met zijn schilderkunst als met zijn beeldhouwen altijd een even hoge kwaliteit en kunstzinnigheid ten toon gespreid.”
“Deze inspirerende hard werkende kunstenaar is een meester in het weergeven van gevoelens en de betekenis van het leven in zijn etsen. Een ets van Ad Arma is intens genieten van kleuren en symboliek.”
Ronald Kraayeveld, hoofdredacteur Tableau Fine Arts Magazine en museum.nl, lid van de Raad van Advies van de Kunstweek en sinds 2004 van de Kunstenaar van het jaar:
“De vraag is niet meer of een particuliere stichting als die van de Kunstweek moest opstaan, maar alleen wanneer. Idealistisch? Zeker: laat zo veel mogelijk mensen kennis maken met en genieten van kunst. Als tussenstap op weg naar het kopen en verzamelen van kunst; ofwel van interesse naar passie. Wie de allereerste verkiezing van Kunstenaar van het jaar nog heeft meegemaakt, kan weten dat er in de verschillende stemronden tienduizend stemmen werden uitgebracht. De kritiek was toen ook niet van de lucht, simpel samengevat: hoe kun je appels en peren met elkaar vergelijken? Opmerkelijk: die kritiek kwam juist uit de hoek van mensen van wie je toch eigenlijk mocht verwachten dat zij hun klassiekers kenden. Dat er bijvoorbeeld een paar honderd jaar voor Christus in Griekenland verkiezingen waren voor de beste toneelschrjver. En dat ene Sophokles met zijn toneelstukken 24 keer de eerste prijs won in de Dionysia, een verkiezing die zestig jaar zou bestaan. Met mede-deelnemers als Aischylos en Euripedes, die beide één keer wonnen…
We schrijven nu september 2007. Met een wederom versterkt comité van aanbeveling, inclusief illustere voorgangers van Plasterk. Plus de participatie van het Groninger en Cobra Museum in het programma van de Kunstweek. En maken we mee dat er nu duizenden stemmen zijn uitgebracht. Leve de beeldende kunst. En leve de Kunstweek!”
Meer over Ad Arma
Jeroen Hermkens is als Kunstenaar van het jaar 2006 gekozen. De litho´s en schilderijen van Jeroen Hermkens zijn weliswaar figuratief, maar ze ontstijgen de oppervlakkigheid van het realisme door hun eigen dwingende en direct herkenbare expressie. Kenmerkend is de kracht van de expressie, de doelbewuste, krachtige veeg en streek. Naast het lithograferen is Jeroen Hermkens zich de afgelopen jaren meer en meer op het schilderen gaan toeleggen. Ook in deze schilderijen overheerst het grote gebaar, het directe handschrift en een sprekend kleurgebruik.
Ronald Kraayeveld, hoofdredacteur Tableau Fine Arts Magazine en museum.nl, lid van de Raad van Advies van de Kunstweek en sinds 2004 van de Kunstenaar van het jaar:
“Alle ingrediënten zijn weer aanwezig voor een succesvolle Kunstweek 2006. Er zijn meer factoren te noemen die de Kunstweek van 2006 succesvol kunnen maken. Wat in voorgaande edities positief werd ervaren door publiek, experts en organisatie, wordt onverdroten gecontinueerd. Tegelijkertijd is er ook dit jaar weer sprake van uitbreiding met nieuwe activiteiten. En krijgt de Kunstweek meer en meer support en applaus uit zowel de commerciële als de culturele Nederlandse kunstwereld. Wie – zoals ikzelf – de ontwikkeling van de Kunstenaar van het jaar verkiezing en de Kunstweek al enkele jaren op de voet volgt en ook weet dat nieuwe initiatieven op het terrein van beeldende kunst dikwijls met argwaan en scepsis worden ontvangen, ziet met enige verbazing en veel genoegen hoe het comité van aanbeveling en andere organen van de Kunstweek al aardig op een ‘who is who’ in de Nederlandse kunstwereld begint te lijken. Grappig is daarbij te zien, hoe zelfs de bezieler van idee en organisatie van de Kunstweek, David Polak, bijkans ontroerd raakte toen Axel Rüger, sinds april dit jaar de nieuwe directeur van het Van Gogh Museum en Museum Mesdag, zich zonder enige aarzeling liet uitnodigen voor een plaats in het comité van aanbeveling.
Kwaliteit, daar hoort het om te gaan in de wereld van de beeldende kunst; beter nog: in het gehele leven, maar zeker dus in de kunst.
Jeroen Hermkens
Kunstenaar van het jaar 2006
Jacques Tange
Kunstenaar van het jaar 2005
Jacques Tange is als Kunstenaar van het jaar 2005 gekozen. Met zijn dissidente stijl heeft Jacques Tange in het eerste decennium van de 21ste eeuw een zelfstandige positie in de Nederlandse beeldende kunst verworven. Ogenschijnlijk sluit hij aan bij een picturale traditie, maar het is vooral de psychologische lading van zijn onderwerpen die intrigeert. De relatie tussen mannen en vrouwen , de macht die het vrouwelijke uitoefent op de psyche van de man, de verstedelijkte wereld en hoe daarin te overleven. De samenleving van Jacques Tange ziet er vaak uit als een vlucht uit de werkelijkheid. Zijn vogels zijn opwindbaar, zijn paarden zijn kermispaarden op wielen, flatgebouwen zijn buigzaam, mannen blijken burgermannetjes met bolhoeden, vrouwen zijn onbereikbare schoonheden. Dit alles beeldt hij uit in kleurrijke, fantasievolle en relativerende werken. Tanges schilderijen hebben nooit de bedoeling om individuen te portretteren, zij portretteren een samenleving. Deze woorden gebruikt Jan Donia [auteur en kunstkriticus] in het recent verschenen boek “De tuin van Eva” over Jacques Tange.
Prof.Dr. Arjo Klamer opende de Kunstweek 2005 samen met studenten van de Willem de Kooning Academie. Met meer dan 4.000 bezoekers aan de Kunstweek Exposities werd het oude bezoekersrecord van 2004 ruim gebroken. De exposities vonden plaats in het Van Nelle gebouw in Rotterdam en omvatten bijna 200 werken van circa 75 overwegend Nederlandse kunstenaars. Drie exposities werden gecombineerd: een expositie van kunstwerken uit bedrijfscollecties (BAT, het ABP, Allianz verzekeringen, Ford, Jameson en het Amphia ziekenhuis), een expositie van werken van dit jaar voor de verkiezing Kunstenaar van het jaar genomineerde kunstenaars en een expositie van door galerieën en kunstuitlenen ingebrachte werken.
Ook aan de Kunstweek deelnemende galerieën en kunstuitlenen melden records. Zij kregen aanzienlijk meer bezoekers en noteerden tot 300 % meer verkopen dan normaal. Zij spreken dan ook van een groot succes. Het Kunstweek Geschenk, dat kopers of huurders van kunstwerken kregen, heeft daaraan bijgedragen.
Meer over Jaques Tange
Ronald Kraayeveld, hoofdredacteur Tableau Fine Arts Magazine en museum.nl, lid van de Raad van Advies van de Kunstweek en sinds 2004 van de Kunstenaar van het jaar, schreef:
Appels en peren
Wat hebben geschiedenis, sport en beeldende kunst met elkaar gemeen? Dat zijn in elk geval de (jaarlijkse) verkiezingen van de Grootste Nederlander, de Sportman/Sportvrouw van het jaar en de Kunstenaar van het jaar. Als altijd moeten appels met peren worden vergeleken; zijn kwaliteitscriteria lastig aan te geven en blijven smaakvoorkeuren hun belangrijke rol spelen.
Verrassend? Voorspelbaar? Zeker in de wereld van de beeldende kunst wordt er nog verdeeld gereageerd op een verkiezing als die van Kunstenaar van het jaar. Dat begon al met aanschrijven van driehonderd kunstexperts voor een eerste selectie. Zes op de tien werkten graag mee; twintig procent haakte direct af, met ‘populisme’ en ‘dysneyficatie’ als voornaamste gronden van weigering. Nederland heeft tientallen miljoenen guldens en euro’s gestoken in de bevordering van actieve en passieve cultuurparticipatie, maar een ‘gewone’ Nederlander naar zijn favoriete kunstenaar vragen, blijkt voor sommigen nog altijd not done. Jammer! Voor die achterhoede, natuurlijk. De organisatie mag en kan tevreden zijn over het groeiende draagvlak voor dit initiatief, ook gelet op de prestigieuze namen in het Comité van Aanbeveling en de tienduizenden uitgebrachte stemmen.
Met trots en plezier wordt hier dus de tweede editie van de Verkiezing Kunstenaar van het jaar gepresenteerd. Gehandhaafd werd de meest democratisch mogelijke opzet: een voordracht door professionals, ingewijden en liefhebbers via e-mail en post. Met een nieuwe filtertechniek kon foul play in de stemprocedure nu helemaal uitgesloten worden. En zo kan de Verkiezing van Kunstenaar van het jaar werkelijk worden wat de initiatiefnemers ervan hoopten en verwachtten: een eerlijke poging meer mensen bij de beeldende kunst te betrekken en deze al dan niet ‘ingewijde’ liefhebbers in de gelegenheid te stellen zich uit te spreken over hun favoriete kunstenaar. Niets meer dan dat. Maar ook niets minder.
Meer over Jurriaan van Hall
Jurriaan van Hall
Kunstenaar van het jaar 2004
Corneille
(1922-2010)
Kunstenaar van het jaar 2003
Robbert Roos, hoofdredacteur van het tijdschrift Kunstbeeld, schreef namens de Raad van Advies:
Dwars door de hokjes heen
Een zoektocht naar ‘de beste kunstenaar van Nederland’ is eigenlijk bij voorbaat een hopeloze missie. Zo’n vraag is altijd subjectief, want sterk gekoppeld aan smaak. Natuurlijk zijn er specialisten die kwaliteitscriteria kunnen hanteren, maar dan nog is de vraag nooit afdoende beantwoord. Want tussen de ‘smaken’ van een vakjury of de geïnteresseerde leek en tussen de voorkeuren van een beroepskunstenaar of een geïnformeerde liefhebber bestaan grote verschillen. Denk alleen al aan de voortdurende discussies tussen de adepten van de traditionele schilderkunst en de voorvechters van de (conceptuele) avant-garde. Hoe klein de kunstwereld feitelijk ook is, ze is onderverdeeld in facties en kampen. En die groepen mengen niet makkelijk.
Het initiatief van de Verkiezing van de Kunstenaar van het jaar verdient daarom al bij voorbaat het voordeel van de twijfel, hoeveel kritiek er onvermijdelijk ook op de selectie van de kunstenaars zal zijn. Er is gekozen voor de meest democratisch mogelijke opzet: eerst een inventarisatie per e-mail, antieke post of internet van kunstenaars die in aanmerking komen voor een Top 100-notering en vervolgens een verkiezing van een Top 8 via internet. Natuurlijk kleven hier nadelen aan. Een volkomen onbekende kunstenaar kan zich met een gerichte promotiecampagne op het net toegang verschaffen tot de top en de (elitaire) avant-garde laat zich niet snel in zo’n actie op internet (waardoor misschien teveel topnamen ontbreken), maar grosso modo weerspiegelt de lijst kunstenaars de smaak in de diverse geledingen van de beeldende kunst.
Zoals zo vaak echter zal de uiteindelijke keuze van de winnaar het imago van de Verkiezing gaan bepalen. Want ook dit initiatief zal de hokjesgeest binnen de beeldende kunst helaas niet kunnen doorbreken. Te waarderen is het in ieder geval wel, dat er een serieuze poging wordt gedaan meer mensen bij beeldende kunst te betrekken en nu eens één op één de kijker te laten kiezen.