Skip to content

Roy Villevoye

Villevoye1
Villevoye2

Over Roy Villevoye

Villevoye begon zijn artistieke carrière als schilder. Na een reis naar Papoea-Nieuw-Guinea legde hij zich toe op een reeks andere media waaronder vooral video, fotografie, sculpturen en installaties. Vaak zet het werk schijnbare tegenstellingen in culturen naast, of tegenover, elkaar. Vrienden en bekenden uit de Asmat figureren regelmatig als modellen in de werken. Hiermee ‘importeert’ de kunstenaar de Asmat cultuur in het Westen. Andersom ‘importeert’ Villevoye zijn Westerse beeldende kunst cultuur weer naar de Asmat. Het reizen tussen verschillende werelden speelt ook een grote rol in de werken. De sculpturen van Villevoye bestaan vaak uit zeer realistische mensfiguren – afgietsels van vrienden en bekenden, en van hemzelf. Een werk beeldt bijvoorbeeld de kunstenaar zelf uit, in een houding die gebaseerd is op een foto waarbij Villevoye midden in de oerwouden van de Asmat op de grond ligt. Een ander werk is Madonna (after Omomá and Céline), een minutieuze ‘reproductie’ van een bevriende Asmat, die Villevoye’s dochter – een baby nog – vasthoudt.

Meer informatie