In het werk van Dumas staan met name dieren centraal waar de mens een bijzondere relatie mee heeft. Dieren die als huisdier worden gehouden en dieren die, in reservaten of dierentuinen, in gevangenschap leven. Dumas is geïnteresseerd in de ambivalente relatie tussen mens en dier. Wat betekenen dieren in de huidige maatschappij voor de mens? Waar staan ze symbool voor? Hoe verhouden emotionele aspecten als vertedering zich tot praktische elementen als consumptie?
Met haar fotografie wil Dumas het karakter van een dier blootleggen.
Jenny Ymker
Jenny Ymker ensceneert zichzelf in vreemde, maar toch ook herkenbare, situaties welke zij met een camera vastlegt. De foto’s laat zij verweven tot gobelins (geweven wandtapijten). Ymker verkent in haar werk vervreemding en eenzaamheid en creëert een visueel universum waarin elke scene uitnodigt tot contemplatie en persoonlijke interpretatie.
Rafaat Ballan
De menselijke figuren in zijn werken zijn geschilderd in ingetogen kleuren, hebben donkere contouren, minimale details en bewust gender neutrale gezichten. Ze zijn kalm en stil, ogen soms verdrietig of melancholisch, maar zijn tegelijk ook krachtig in hun uitstraling. Ze belichamen de stilte en onzekerheid van mensen die gedwongen werden huis en haard te verlaten; en niet meer terug kunnen naar huis. Soms zijn de mensen in zijn werk geïnspireerd op amateurfoto’s en krantenknipsels. Ballan maakt ze persoonlijk, schildert hen op monumentaal formaat en blaast zo verloren herinneringen nieuw leven in. Ballans persoonlijke leven en werk zijn nauw met elkaar verweven; en juist daardoor voelen zijn werken zo integer en roepen ze sterke emoties op.
Pim Palsgraaf
Zijn werk verkent thema’s van stedelijke en natuurlijke tegenstellingen. Door middel van zijn sculpturale collages onthult Palsgraaf de kwetsbaarheid van stedelijke ruimtes, waarbij hij vaak verlaten kamers en in verval geraakte structuren afbeeldt die door de natuur worden teruggewonnen. Dit thema benadrukt de vergankelijkheid van menselijke creaties en de onvermijdelijke terugkeer van de natuur. Met zijn achtergrond in de schilderkunst benadert Palsgraaf zijn beeldcollages op een vergelijkbare manier, waarbij hij hergebruikt hout en gevonden materialen in lagen aanbrengt zoals een schilder olieverf in lagen aanbrengt. Deze materialen voegen diepte, ruimte, licht en textuur toe aan zijn werken, waarbij elk zijn eigen kleur bijdraagt door het verval van het materiaal, net als penseelstreken in een schilderij. Door deze techniek creëert hij rijke, complexe werken die de grenzen tussen schilderen en beeldhouwen vervagen.
Maura Polano
Notice: getimagesize(): Error reading from /var/www/vhosts/kunstenaarvanhetjaar.nl/httpdocs/wp-content/uploads/jupiterx/images/polanen1-81231e3.avif! in /var/www/vhosts/kunstenaarvanhetjaar.nl/httpdocs/wp-content/themes/jupiterx/lib/api/image/class-image-editor.php on line 144
Notice: getimagesize(): Error reading from /var/www/vhosts/kunstenaarvanhetjaar.nl/httpdocs/wp-content/uploads/jupiterx/images/polanen1-4c81e19.avif! in /var/www/vhosts/kunstenaarvanhetjaar.nl/httpdocs/wp-content/themes/jupiterx/lib/api/image/class-image-editor.php on line 144
Polano maakt olieverfschilderijen met een verhalend, magisch-realistisch karakter. Typerend voor haar beeldtaal is een obsessie met schaduwen. Om schaduwspelen te creëren, maakt ze ruimtelijke modellen die ze vanuit meerdere invalshoeken belicht. De maquette is het uitgangspunt en onderwerp van haar schilderijen. Over zo’n maquettewereld is een vloek van eenzaamheid uitgesproken. Het is een wereld vol weeffoutjes: de auto’s functioneren niet (want van papier), de huizen bieden geen geborgenheid (want fragiel), de personages zwijgen (want van was). Er heerst een unheimische sfeer, die ze aan mijn schilderijen wil meegeven. Haar methode is omslachtig: van realiteit naar replica, van 3D model naar 2D tekening en van potloodschets naar olieverfschilderij. Maar door de maquette als uitgangspunt te nemen, krijgen de schilderijen de sfeer en emotionele zeggingskracht die ze zoekt.
Sarah van Sonsbeeck
Stilte, toeval en de schoonheid van mislukkingen zijn belangrijke thema’s in het werk van Van Sonsbeeck. Ze won de eerste Theodora Niemeijer Prijs voor vrouwelijke beeldend kunstenaars. Ze reisde naar Tristan da Cunha, het meest verafgelegen bewoonde eiland ter wereld, waar ze het werk ‘Tristan Gong’ maakte. Dit werk is te zien in de stationshal van Utrecht Centraal. Haar werk is onderdeel van verschillende museale collecties, waaronder die van Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Schiedam en Museum Abteiberg in Mönchengladbach. Ze ontwiep onder meer het gedenkteken De buurtoptimist voor in de publieke ruimte in Amsterdam-Oost en in samenwerking met De Balie in Amsterdam ontwikkelde Van Sonsbeeck een eetbaar monument voor de Nederlandse verzetsheld Willem Arondéus: een driehoekig roze schuimtaartje.
Ton Schulten
Na carrière gemaakt te hebben in de reclamewereld besloot Schulten zich geheel te gaan wijden aan de schilderkunst. Hij ontdekte het Twentse coulisselandschap als inspiratiebron, nadien werd zijn werk meer figuratief. In 2004 kreeg de enigszins expressionistische schilderstijl van Ton Schulten een zekere mate van erkenning, doordat zijn kenmerkende stijl door kunstcriticus Hartmut Rau in een monografie over Schulten het consensisme werd genoemd. Karakteristiek voor het werk van Ton Schulten zijn behalve de intense kleuren, de brede verticale banen op zijn schilderijen. Ze worden geplaatst naast andere, in weer andere kleuren geschilderde stroken. Alsof het een mozaïek betreft, waarover het licht steeds nieuwe kleuren tovert.