Natasja Kensmil

Geschiedenis is een belangrijk thema in het werk van Natasja Kensmil. In haar schilderijen en tekeningen vallen in eerste instantie de lichte en donkere kleuren op. Pas daarna ontvouwen zich de andere kleurschakeringen en daarmee de verontrustende beelden die verborgen liggen in en onder de huid. Haar beelden van angst zijn raadselachtig en vaak gerelateerd aan religie en mythologische verhalen.

Arno Kramer

Kramer volgde een opleiding als docent Tekenen en Handvaardigheid en heeft sinds 1974 een atelier in Broekland. Hij is vooral bekend geworden door zijn tekeningen. Zijn belangstelling voor de hedendaagse tekenkunst bracht hem ertoe om tekeningententoonstellingen te organiseren, zoals Into Drawing, Into Irish Drawing en samen met Diana Wind All About Drawing, een overzicht van 50 jaar Nederlandse tekeningen van 100 kunstenaars. Hij is regelmatig artist in residence en gastdocent in Ierland, Engeland, Schotland en de Verenigde Staten en was van 1986 tot 2006 docent aan de Academie voor Kunst & Industrie (AKI) in Enschede. Hij is initiator van Drawing Centre Diepenheim (onderdeel van Kunstvereniging Diepenheim) en daar en elders curator van vele tentoonstellingen, met name van tekeningen. Daarnaast publiceert Kramer over beeldende kunst en schrijft hij poëzie. Zijn werk werd tentoongesteld in Nederland, Ierland, Engeland, de Verenigde Staten, Zweden en Duitsland. Zijn werk bevindt zich in de collecties van het Teylers Museum in Haarlem, het Stedelijk Museum Schiedam, het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum de Fundatie in Zwolle, Rijksmuseum Twenthe in Enschede, Museum Henriette Polak in Zutphen, The Model in Sligo Ierland en Limerick City Gallery of Art in Ierland en in diverse particuliere en bedrijfscollecties in Nederland, Ierland, Duitsland, de VS, Frankrijk en Engeland.

Kramer ontving in 2010 de tweejaarlijkse culturele prijs de Gulden Adelaar van de gemeente Deventer. Hij werd eind 2014 verkozen tot Briljanten Kunstenaar van het Jaar 2015.

Marius van Dokkum

Van Dokkum is een verteller, hij zoekt naar manieren om zijn indrukken weer te geven op een anekdotische manier. Met humor, soms neigend naar grappen en grollen in de tradities van 17de eeuwers zoals Jan Steen en de gebroeders Adrian en Isack van Ostade. De schilderijen van Marius van Dokkum bestaan uit portretten, stillevens en vrije onderwerpen. In zijn vrije onderwerpen komen meestal eenvoudige mensen voor in hun eigen leefomgeving. Mensen die ondanks hun eigenaardigheden toch sympathiek overkomen. Van Dokkums werk wordt gekenmerkt door de vele details. Vaak hebben zijn schilderijen iets humoristisch, hij is van mening dat humor het werk toegankelijker kan maken.

Greet Steenland

Als hedendaags impressionist beperkt Greet Steenland zich tot kleur en vorm om de wereld weer te geven die ze voor ogen heeft. Haar landschappen blijven doelbewust verstoken van mensen of voorwerpen. Geïnspireerd door haar vele reizen maakt zij olieverfschilderijen van landschappen die zich kenmerken door hun weidsheid. Op de grens van figuratie en abstractie toont Steenland een tijdloze, onveranderlijke en universele wereld.