Hij studeerde cum laude af (schilderkunst en grafiek) aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Cooper Union New York. Jasper Krabbé’s schilderijen reflecteren de herinnering aan plaatsen, gebeurtenissen en individuen, opgedaan tijdens reizen naar oa. Cuba, de Stille Zuidzee en Nieuw-Zeeland. Krabbé begon zijn artistieke carrière op straat: als de graffiti-artiest ‘Jaz’ maakte hij deel uit van het Amsterdamse collectief USA (United Street Artists). In zijn tekeningen maakt Jasper Krabbé vaak gebruik van bestaand materiaal, zoals enveloppen, pakpapier en pagina’s uit boeken of encyclopedieën. Daarmee mengt hij de oorspronkelijke functie met persoonlijke beelden.
Emo Verkerk
Het oeuvre van Verkerk bestaat naast landschappen en ruimtelijke beelden met name uit portretten. Soms getekend, dan weer gebeeldhouwd, maar meestal geschilderd. Als ondergrond gebruikt hij diverse materialen waaronder papier, linnen, karton, blik, marmer en hout. Ook voorwerpen dienen als drager. Een plastic emmer en kettingkastbeschermer bijvoorbeeld.
Guido van der Werve
Deze kunstenaars begeeft zich met zijn werk op de grens van performance, conceptuele kunst en film. De afgelopen jaren, sinds zijn afstuderen aan de Rietveld Academie in Amsterdam, stampte hij filmproducties uit de grond waar menig ervaren cineast jaloers op kan zijn. ‘Spierballenproducties’ zijn het, die in het uiteindelijke resultaat een peulenschil lijken, vanwege de relativering en de humor die Van der Werve in zijn films stopt. Zijn films zijn regelmatig te zien geweest op filmfestivals en op tentoonstellingen, zoals in De Hallen in Haarlem. Winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2007.
Rob Birza
Het werk van Rob Birza is barok en brutaal. Hij maakt schilderijen, tekeningen, sculpturen, installaties, theaterdecors, keramiek en wat al niet. Het grillige oeuvre van Birza staat bol van paradoxen: orde die chaos is, het geestelijke dat zinnelijk is, het verhevene dat banaal is. Zijn werk gedijt bij een onconventionele sampling van stijlen, materialen en technieken, die worden ingezet voor verleiding en misleiding, vernietiging en creatie, ontkenning en bevestiging. Alles wat zijn werk suggereert, wordt in datzelfde werk transparant gemaakt. Birza gaat te werk als een goochelaar die het publiek dat hij bedot in vertrouwen neemt over de werking van de truc. Dat maakt zijn werk niet alleen uitdagend, maar ook innemend en genereus.
Erik Mattijssen
Het werk van Erik Mattijssen kenmerkt zich door een kleurrijke opeenstapeling van elementen. Vaak zijn het heel alledaagse dingen, zoals oude verpakkingen, plastic gebruiksvoorwerpen en bloemen en planten. De functionele objecten in het werk van Mattijssen zijn niet zuiver esthetisch, maar hebben ieder een eigen verhaal. Door de zintuigen te prikkelen met opvallende kleuren en herkenbare, soms nostalgische patronen weten de werken herinneringen op te roepen bij de kijker. De inspiratie voor zijn werken doet Mattijssen vaak op tijdens verblijf in het buitenland, zoals Suriname, India en Ierland.
Olphaert den Otter
Werkzaam als schilder, wandschilder, animator en in het verleden docent aan diverse academies. Hij werkt met ei-tempera, vaak in grote series. Een daarvan, de serie Stal-& Kluismorfologie serie, bestaande uit 127 werken, werd tentoongesteld in Museum Boijmans Van Beuningen. In 2018 won Den Otter, samen met Museum Belvédère, de eerste editie van de Agnes Van Den Brandeler Prijs, wat resulteerde in een groot overzicht in 2020 in het museum in Heerenveen.
Afbeeldingen: uit de serie World Stress Painting’ #268 vuur 6/3/2020 en #336 aarde 7/2/2022, beiden ei-tempera op papier, 18 x 26 cm, particuliere collecties.
Peter van Oostzanen
In een tijd dat het ‘not done’ was om kunst te maken wat ook maar iets met realisme te maken had, ging Peter tegen de toen heersende trend in. Eigenwijs schilderde en tekende hij gestaag door aan een oeuvre vol met verhalen in een imaginaire werkelijkheid. Zijn werk zit vol sfeer, kleur en gevoel. Het speelt zich af in een wereld vol gefantaseerde landschappen, waarin alledaagse voorwerpen in ongewone verbanden of een ongebruikelijke context worden geplaatst. Vreemde apparaten op hoge rotsen. Verlaten gebouwen en voertuigen op vreemde plekken: niets lijkt onmogelijk in de wereld van Peter. Zijn schilderijen verwonderen en vervreemden, maar roepen tegelijkertijd toch herkenbaarheid op. Beelden die weer nieuwe gedachtes uitlokken.
Joyce Overheul
”Mijn werken draaien vaak om onderwerpen als gelijkheid, emancipatie, vrouwenrechten en feminisme. Mijn kunst raakt zowel hedendaagse als historische onderwerpen aan. Ik maak kunst met technieken uit het verleden over situaties uit het heden. De technieken en media die ik gebruik voor mijn kunst zijn vaak erg arbeidsintensief, zoals het maken van met de hand genaaide wandkleden of het weven met kralen. Ik werk vaak met textiel en fotografie, maar ik beperk me niet bij voorbaat tot deze twee media. In het ontwikkelingsproces van nieuw werk neem ik elk mogelijk materiaal in ogenschouw om te kijken wat het beste bij de thematiek en inhoud van het nieuwe werk past. Wat ik fijn vind aan textiel en handwerk is dat er een interessante historische link is. Met elke steek die je naait verbind je het heden met het verleden. Ik verpak politieke statements en boodschappen in zachte lagen van fluweel, organza en andere stoffen. Door het gebruik van deze materialen worden mensen verleid tot dichterbij komen en de werken goed in zich op te nemen. Ondanks het feit dat de werken doordrenkt zijn van politieke inhoud, schrikken ze de kijker niet af door hun onschadelijke uiterlijk.”
Magali Reus
Ze maakt sculpturen waarbij ze een verband probeert aan te geven tussen het menselijk lichaam en consumptieproducten uit de 21e eeuw, ofwel tussen het esthetische en het onvolmaakte. Ze ontving de Prix de Rome voor vijf werken binnen haar serie Leaves. De jury schreef over haar: “Deze kunstenaar werkt doelgericht en beheerst aan een nieuwe koers, maakt daarbij heldere keuzes en vertaalt dit in een prikkelende presentatie die tegelijk formeel en persoonlijk is en zich geleidelijk voor de bezoeker opent.”
Sasja Hagens
Sasja Hagens woont en werkt in Rotterdam. Zij begon haar kunstopleiding in 1991 in Utrecht aan de Hogeschool voor de Kunsten. In 1992 werd ze geselecteerd voor de Koninklijke School voor Beeldende Kunsten in Den Haag (richting Tekenen en Schilderen), waar ze in 1996 afstudeerde. Met krachtige kleuren en gedurfde composities geeft Sasja Hagens haar eigen invulling aan de thema’s havengezichten, industrie- en toekomstlandschappen. Haar schilderijen bevinden zich in collecties van onder meer Maritiem Museum Rotterdam en het Stadhuis Rotterdam. Haar werk wordt ook veelvuldig tentoongesteld, bijvoorbeeld in Shanghai, Helsinki, Barcelona en Hong Kong.