Haar raadselachtige beelden van honden, ratten, hazen, skeletten, katten en baby’s zijn minutieus gedetailleerd en laten de verrassende mogelijkheden van klei zien. De vaak onvolmaakte wezens hebben menselijke trekken en ogen zowel lieflijk als meedogenloos. Door de overdaad aan decoraties en de kleurrijke glazuren balanceert haar werk welbewust op de rand van de kitsch. Gedurfde barok in samenhang met een perfect uitgevoerde ambachtelijkheid. Ze haalt haar inspiratie uit sprookjes, oude volksvertellingen en uit het geloof. Thema’s als hebzucht en macht, onmacht en schuld, dood en verval zijn veelvuldig in haar werk aanwezig.
Jolande van Lith
Sandra Kruisbrink
Sandra kruisbrink (1961) is een veelzijdig tekenaar en neemt met haar delicaat getekende landschappen een bijzondere plek in de Nederlandse tekenkunst in. Haar werken op papier ogen licht en open, maar ze zijn heel doorwerkt en ontstaan uit een zeer arbeidsintensief proces.
Niet alleen potloden, maar ook penselen, tempera en mesjes gebruikt zij om het papier te bewerken. Ze gaat precies te werk, tekent ragfijne lijntjes en is zichtbaar geïnteresseerd in vakmanschap.
Kruisbrink haalt haar inspiratie uit de natuur waarbij in haar recente werk bergen en bomen de boventoon voeren.
Diet Wiegman
Zijn relativerende levensvisie is vaak terug te vinden in zijn werk dat hierdoor eigenzinnig en soms tegendraads genoemd kan worden. Zijn realistische keramiek, spiegel- en schaduwobjecten vormen slechts het topje van de ijsberg binnen zijn wereld van illusie en werkelijkheid. Hij speelt serieus met schijn en werkelijkheid, met opbouw en af braak, met plat en ruimtelijk, met papier, foto’s en allerlei (afval) materialen als glas, spiegels, karton, klei en hout; hij speelt met kunst en kitsch, met waarheid en leugen, met vorm en tegenvorm, met grensoverschrijdingen en grenzen. Wiegman realiseerde vele beelden in de openbare ruimte en zijn kunstwerken bevinden zich in musea en particuliere collecties in binnen- en buitenland.
Robert Zandvliet
Werd in de jaren negentig bekend met zijn verstilde voorstellingen – geschilderd in dunne lagen Tempera – van een vliegtuigraampje, autospiegels en suffige objecten als haarspelden, caravans en een reep chocola. Eind 1996 gooide Zandvliet het roer om en ontstonden de eerste landschappen. Tientallen kleine landschapjes heeft hij geschilderd. De laatste jaren werkt hij niet langer realistisch, laat de horizon los en komt in zijn grote en kleine doeken tot een ruimtelijkheid, waarin kleur, vorm en tegenvorm essentiële elementen zijn.
Ronald Zuurmond
“Ik schilder totdat ik mij herinner, en dan begint het werk.” De wereld om hem heen is voor hem uitgangspunt voor het schilderen. Zuurmond maakt stillevens en landschappen, vaak met een dikke, pasteuze verflaag. Schilderen is voor hem een langdurig proces van schrapen, verven en weer weg schrapen, vaak met grof gereedschap dat duidelijke sporen achterlaat.
Iris Slock
Het onderwerp is vrijwel steeds de mens: Mensen in Iris’ omgeving, die ze observeert, tekent, ontleedt en opnieuw in elkaar zet. Dit figuratieve uitgangspunt vormt tezamen met een abstracte ondersteuning een boeiende compositie. Iris werkt veel bij Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse muziek, die haar in een soort “blanco staat” brengt en vrolijk maakt: haar ideale uitgangspunt om iets nieuws te creëren.
Ad Arma
Chris Berens
Beeldend kunstenaar Chris Berens gebruikt en combineert verschillende technieken. Hij werkt voornamelijk met inkt, bister, lak en vernis.
Gedurende de periode van het maken van het beeld wordt het dan ook een intensieve dialoog gevoerd tussen Berens en het paneel.
Eerst maakt hij voor zichzelf een grove gevoelsschets, die gaandeweg voortdurend verandert. Vervolgens ontleedt hij het geheel om elk onderdeel afzonderlijk met gelijke liefde en fascinatie te kunnen benaderen.
Chris Berens schildert elk detail keer op keer op papier. Om vervolgens stukken van details uit te snijden en weer samen te voegen, waardoor er opnieuw een wonderlijk kloppend geheel ontstaat. Een met liefde gekoesterde verzameling.
“Het is daarom vaak moeilijk om aan te geven waar een werk over gaat”, aldus Berens. “Het is eerder een opsomming van gevoelens en beelden die samensmelten tot een groter geheel.”
Amie Dicke
Tijdens haar verblijf in New York werd zij geconfronteerd met de opdringerige en overal aanwezige massamedia. De glamour van oorspronkelijke reclameafbeeldingen verandert zij in een lijnenstroom die een beangstigend effect kan oproepen. Uit ogen, mond, neus en lichaam ‘stromen’ draden van verlangen, verdriet en passie. De door zwaartekracht vervormde trekken worden door haar op papier vervat in een fragiel memento more, een weefsel van levensdraden. De kunst van Amie wordt wel gezien als aanklacht tegen het misbruik van de vrouw door de reclame en de media.