Gerti Bierenbroodspot

Briljanten Kunstenaar van het Jaar 2006.
Haar werk transponeert op metafysische wijze concrete gegevens uit de werkelijkheid. Een werkelijkheid die haar oorsprong heeft in reizen die zij maakte naar Italië, Griekenland en Egypte. Zou vanwege haar iconografische concentratie op archeologische vondsttypen en haar kennis van de oudheid, een classicistisch realist genoemd kunnen worden. Haar schilderijen vertegenwoordigen echter geen archeologische waarden in de zin van reconstructietekeningen. Bij nader inzien blijkt dat zij de realistische archeologische gegevens ondergeschikt heeft gemaakt aan een metafysisch gehalte.

Marian Bijlenga

Het werk van Marian Bijlenga valt buiten de geijkte kaders. Ze maakt grafische, transparante structuren, maar waar een ander het potlood of de kwast hanteert, ’tekent’ ze met draad, paardenhaar en stof. Een verrassende combinatie van tekening en materiaal waarmee Bijlenga wereldfaam verwierf. Raadselachtige tekens op weg naar betekenis, zich verdichtende netwerken, vibrerende rasters of terloopse ontmoetingen van haardunne lijnen. Voortdurend wordt het oog geprikkeld om structuren te ontwaren in een wirwar van lijnen, of om verband te leggen tussen fragmenten die op de rand van chaos balanceren.

Barend Blankert

In zijn schilderijen wenden de figuren zich veelal af van de kijker. In zijn op een sofa of bed opgerolde figuren, of in de rechtop aan een kale tafel zittende man die in een schoon leeg etensbord staart, maakt Blankert het lichamelijk opgesloten zijn van een gedachten- en gevoelswereld zichtbaar. Naast de menselijke figuur zijn meubels ook vaak een belangrijk onderwerp van zijn schilderijen. De enkele, ouderwetse meubelstukken in spaarzame interieurs onder het licht van een enkele lamp zijn verbeeldingen van isolement alsof zij hun functie zijn vergeten.

Joost Conijn

Joost Conijn verwierf bekendheid met zijn films over o.a zijn zelfgebouwde vliegtuig en zijn houten auto. Ook bouwde hij in de woestijn in Marokko een hek dat automatisch opent voor naderende auto’s, ontwierp hij een achteruittrapfiets, zijn eigen vliegtuig en een houten, op hout gestookte auto. Niet alleen zoekt Conijn de grens op tussen kunst en technologie, ook reist hij in de door hem gebouwde voertuigen en maakt daar dan weer filmopnamen van.

Anton Corbijn

Hele generaties zijn opgegroeid met de beelden van Corbijn. Fotografeerde hij in zijn jonge jaren alleen musici (overbekend zijn de foto’s van David Bowie, Miles Davis en Captain Beefheart) sinds de jaren 90 brengt hij vele andere creatieve of interessante mensen in beeld, zoals hier Ai WeiWei en Nelson Mandela. Zijn passie voor alles visueel heeft hem van fotografie via muziek video’s, toneel ontwerp naar film regisseur gebracht. Hij is een wereld bekende regisseur geworden met films als The American (met George Clooney), Control (over Ian Curtis) en A Most Wanted Man (laatste rol van Philip Seymour Hoffman).

Corneille (1922-2010)

Kunstenaar van het Jaar 2003. Vanaf de late
jaren zestig krijgt Corneille´s werk (schilderijen, gouaches en
tekeningen) een figuratiever karakter en treden de grote kleurvlakken op
de voorgrond. In een lyrische stijl, die hij niet meer verlaten zal,
verhaalt de schilder van wat hij gezien en meegemaakt heeft en schildert
visioenen van tropische landschappen en tuinen, bevolkt door planten
dieren en vrouwen.

Jan Cremer

Jan Cremer, schrijver en kunstenaar. De kunst van Jan Cremer bestaat uit schilderijen, grafiek en gouaches en beelden vaak Hollandse, en tegenwoordig ook Italiaanse, landschappen uit in felle kleuren. Het thema Hollandse landschappen keert in Cremers complete oeuvre telkens terug, maar ook de steppen, woestijnen en bergketens van Siberië en Mongolië, zijn een inspiratiebron. Zoals het Zuid-Franse en Italiaanse landschap de ‘klassieke’ thema’s blijven waarin hij zich soms maandenlang verdiept. Het grafische oeuvre van Jan Cremer bestaat uit ruim 250 bladen, sinds 1958 tentoongesteld op meer dan 200 exposities in internationale galeries en musea. Zijn werk bevindt zich in alle belangrijke grafiekcollecties in West- en Oost-Europa, Noord- en Zuid-Amerika.

Frits Dang

Al op jonge leeftijd tekende hij veel, dat zich van zelf verder ontwikkelde. Tekenen bleek niet voldoende en hij begon met schilderen, eerst aquarelleren, al of niet gecombineerd met pen en inkt, waarna olieverf al spoedig volgde. Sinds de aanraking met Salvador Dali, Karel Willink en Wim Schumacher is hij geïnspireerd geraakt door het surrealisme. Naast het surrealisme heeft Frits Dang in de loop van de tijd ook de nodige realistische werken weten neer te zetten. Nog steeds maakt hij realistische werken, voornamelijk in opdracht, maar zijn hart ligt toch bij het surrealisme.

Jan Dibbets

Jan Dibbets geldt als een van de bekendste en internationaal meest succesvolle
Nederlandse kunstenaars van de laatste decennia. Al vanaf de jaren
zestig werkt hij nauwgezet en consequent aan een oeuvre waarin de
waarneming en de weergave van ruimte centraal staan. Dat het zien en
registreren van ruimte niet éénduidig is, weet hij met simpele middelen
duidelijk te maken.

Marlene Dumas

Dumas’ stijl leunt aan tegen het expressionisme en de conceptuele kunst. Haar schilderijen en aquarellen zijn sterk erotisch geïnspireerd en worden door sommigen zelfs pornografisch genoemd. Aangezien Dumas vooral fotografische bronnen gebruikt, heeft zij een groot archief aan zelfgeschoten snapshots, Polaroidfoto’s en duizenden foto’s gescheurd uit tijdschriften en kranten. Haar schilderijen zijn echter nooit een letterlijke weergave van de foto’s: ze snijdt het beeld bijvoorbeeld uit en gebruikt alleen een detail van de foto of ze gebruikt een ander kleurenpalet. Haar karakteristieke kleurenpalet is grijs, blauw en rood. Zij maakt het model niet-identificeerbaar. Vlak na het overlijden van haar moeder schilderde ze in 2008 “Dead Marilyn”, wat het begin was van een serie portretten van rouwende en huilende vrouwen. “Dead Marilyn” was een geschilderde versie van het lijkportret van Marilyn Monroe, dat zij met grijze, blauwgroene en witte penseelstreken tot een vlekkerig geheel maakte.