Marjolijn van den Assem
Briljanten kunstenaar van het jaar 2013. Het werk van Van den Assem laat zich lezen als reisverslagen via seismografische tekeningen. Het gaat haar niet om een realistische weergave van wat het oog ziet, maar zij laat haar hand de gedachtegang – de denkweg – verbeelden. Haar denkbeeldige reizen hebben vaak hun oorsprong in de brieven van Friedrich Nietzsche. Haar werk is opgenomen in veel Nederlandse musea en in particuliere collecties.
Maayke Schuitema
Maayke Schuitema schildert en tekent en is vooral bekend door haar linoleumsnedes op groot formaat. In 2014 maakte ze ‘The Tenth Muse’, de grootste linoleumdruk ter wereld door één kunstenaar gemaakt. In haar werk staat de vrouw centraal. Haar onderwerpen zijn veelal vrouwen die zich bewust en onafhankelijke opstellen en afgebeeld in hun rol als echtgenote, moeder of dochter, maar ook als feeks, koningin of tovenares. Deze rollen komen terug in de titels van haar werk, die soms verwijzen naar mythologische figuren. Als telg uit een kunstenaarsfamilie werd haar verteld dat artiesten geacht werden deel uit te maken van de voorhoede: ‘kunstenaars zijn verplicht om zich aan “grensoverschrijdende onderwerpen” te wagen. Zolang de kunst maar schuurt, in beweging blijft en wrevel opwekt; geëngageerd is.’
Jolande van Lith
Carolein Smit
Haar raadselachtige beelden van honden, ratten, hazen, skeletten, katten en baby’s zijn minutieus gedetailleerd en laten de verrassende mogelijkheden van klei zien. De vaak onvolmaakte wezens hebben menselijke trekken en ogen zowel lieflijk als meedogenloos. Door de overdaad aan decoraties en de kleurrijke glazuren balanceert haar werk welbewust op de rand van de kitsch. Gedurfde barok in samenhang met een perfect uitgevoerde ambachtelijkheid. Ze haalt haar inspiratie uit sprookjes, oude volksvertellingen en uit het geloof. Thema’s als hebzucht en macht, onmacht en schuld, dood en verval zijn veelvuldig in haar werk aanwezig.
Niels Smits van Burgst
Al 40 jaar bespiedt hij de mensen om zich heen. Vervolgens schildert hij wat hij ziet; met behulp van schetsen, foto’s en internet snapshots. Zijn olieverfportretten zijn meestal niet zonder enige humor; allerlei terloopse situaties zet hij met een forse schilders toets op het doek. Niels is een liefhebber van de ‘Ware Schoone Kunsten’ en wil iets toevoegen aan het vierduizend jaar oude vak van de Schilderkunst dat op die manier nog niet werd uitgebeeld. Zoals zijn grote voorbeeld, de 17e eeuwse meesterschilder Adriaen Brouwer, verbeeldt hij met levendige toets en gepaste humor allerlei ogenschijnlijk onbeige hedendaagse situaties. In zijn portretopdrachten toont hij zich daarnaast een hedendaags tronieschilder.
Evert Thielen
Hij herschept de werkelijkheid zo levensecht mogelijk. De mensen die hij portretteert zijn herkenbaar, de situaties zijn eigentijds, de entourage van zijn onderwerpen is hedendaags. In een periode van twintig jaar schilderde hij vier imposante veelluiken, die zijn reputatie gevestigd hebben. Thielen houdt zich vanaf het midden van de jaren negentig bij voorkeur bezig met het schilderen van het vrouwelijk naakt en met genrestukken waarin vrouwen figureren. De vrouw is altijd Thielens belangrijkste thema geweest, zowel als portret, als op de veelluiken en op de vrije schilderijen. In de vrije schilderijen ontwikkelt Thielen zijn meest geëigende stijl met fantasierijke composities en surreële arrangementen.
David Bade
Het werk van David Bade (Curaçao, 1970) is grillig, humoristisch, kleurrijk en ademt een Caribische sfeer van zon en helderheid. David Bade won meteen na het afronden van zijn opleiding aan De Ateliers in 1993 de Prix de Rome met zijn virtuoos getekende verhalende taferelen vol karikaturale overdrijvingen. Daarnaast maakt hij ironische en kritische installaties van allerhande (wegwerp) materialen waarbij het vergankelijke karakter een belangrijk kenmerk is. Gebruik en hergebruik zijn veelvoorkomend aspecten in Bade’s werk.
Caspar Berger
Beeldhouwer Caspar Berger studeerde in 1992 af aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Hij haalt veel van zijn inspiratie uit de Italiaanse hoogrenaissance en transformeert deze taal naar het heden. In zijn werk is hij voortdurend bezig naar de relatie tussen binnenkant en buitenkant, tussen werkelijkheid en imago. Berger geeft zijn ideeën vorm met siliconen afgietsels van modellen en afgietsels van zijn eigen huid, die hij vervolgens giet in brons, zilver en ook goud.
René Daniëls
Praten kan hij niet meer, sinds hij op 37-jarige leeftijd een hersenbloeding kreeg. Maar hij schildert en tekent nog altijd; voornamelijk met viltstiften. De Eindhovense kunstenaar René Daniëls (1950) wordt door kenners geroemd als een van de belangrijkste kunstenaars van de twintigste eeuw. Daniëls’ schilderijen gaan over ruimte. De ruimtelijke voorstellingen in Daniëls’ schilderijen grijpen op complexe wijze in elkaar. Vaak is niet duidelijk wat voor- of achtergrond is, wat ruimte is of voorwerp. Ook omdat zijn schilderijen onaf lijken, de vormen nauwelijks zijn ingevuld en de verf dun is opgebracht, wordt de ongrijpbaarheid van de voorstelling vergroot. In de loop van zijn carrière is Daniëls bovendien steeds meer gaan balanceren op de grens tussen figuratie en abstractie.