Henk Helmantel

Een schilder van de twintigste eeuw. Hij mag inspiratie putten uit het werk van illustere voorgangers, hij mag graag oude voorwerpen met een “verleden” schilderen; zijn werk is gemaakt door een schilder die in de twintigste eeuw zijn opleiding en vorming heeft gehad. Een schilder die nog steeds gelooft in de schoonheid als een wezenlijk doel van zijn arbeid met penseel, paletmes en olieverf.

Claudy Jongstra

Claudy Jongstra is wereldwijd bekend vanwege haar monumentale kunstwerken en installaties in openbare ruimten en musea van met plantaardige pigmenten geverfde gevilte wol afkomstig van het inheemse Drentse Heideschaap. In Jongstra’s studio in Friesland wordt ambachtelijk gewerkt met traditionele technieken zoals vilten en met oude verfrecepten voor natuurlijke pigmenten en is circulair door gebruik van waste materiaal. Met partner Claudia Busson runt zij een biodynamische boerderij gespecialiseerd in pigmentplanten. Jongstra’s werkwijze is volledig duurzaam en inclusief door zowel lokaal als internationaal samen te werken met boeren, leerlingen, studenten, stagiaires uit verschillende culturen, kansarme jongeren en nieuwkomers. Respect voor de natuur, revitalisatie van het landschap, versterking van de biodiversiteit, recyclen van afval, aandacht voor onderzoek, experiment en het behoud van oude kennis, staan centraal in haar kunstenaarspraktijk. Jongstra’s charismatische kunstwerken – geworteld in het Friese landschap en voortkomend uit haar activisme en werkfilosofie – vinden hun weg naar museale en particuliere collecties, openbare ruimtes en privé-huizen over de hele wereld.

Folkert de Jong

Folkert de Jong maakt beelden gemaakt van isolatieschuim. Deze beelden zijn herkenbaar als menselijke karakters en roepen allerlei vreemde associaties op, met obscure onderwerpen. Zoals een groep soldaat-achtige figuren die over een, uit het zelfde materiaal gemaakt eiland, door de ruimte lijken te marcheren. Het lijken wel figuren afkomstig uit vervlogen tijden, vastgevroren in een optocht. Geweld en macht is een wezenlijk facet van het scala aan gevoelens en indrukken die hij probeert te verbeelden.

Rik van Iersel

Rik van Iersel is autodidact. Hij heeft een reeks exposities achter zich, waarbij telkens eigenzinnige catalogi verschenen. Van Iersel is zeer
nieuwsgierig naar materialen, naar media en naar het leven zelf. Als achttienjarige ontwerpt hij affiches voor popconcerten van de Effenaar. Hij tekent strips, drumt in Der Junge Hund en maakt zijn eerste grote kleurrijke expressionistische schilderijen. “Niets is van mij, alles komt van iets of iemand” zijn woorden van Rik van Iersel die zijn fascinatie illustreren voor de wereld om hem heen en deze fascinatie uit hij in zijn werk.

Seet van Hout

Het campagnebeeld voor Art Amsterdam 2009 is een detail uit haar schilderij ‘Blumenzucht’ (2007), een groot doek van 2.90 bij 4 meter. Op het andere terras toonde zij drie schilderijen uit de serie ‘Red Greenhouse’(2008). Hoewel de werken heel verschillend zijn, veelkleurige verfexplosies aan de ene kant en serene bloemborduursels aan de andere, hebben ze een gezamenlijk vertrekpunt.
Al jaren maakt Seet van Hout werk dat de diversiteit van vorm, kleur en betekenis van de bloemenwereld onderzoekt. Schilderijen die ontstaan door het gieten van verf op het liggende doek, dunne en nog dunnere verf die een verbinding aangaan en in kleur en vorm aan de plantenwereld refereren.

Toos van Holstein

In de lange kunst carrière van Toos zijn onmiskenbaar twee constanten aan te wijzen. Haar schildershandschrift en haar fantasie. Want dat al snel ontwikkelde handschrift, waarbij het paletmes een grote rol speelt, blijft herkenbaar in wat Toos ook schildert. Daarbij prikkelt ze niet alleen haar eigen fantasie maar ook die van de beschouwer. Zelf zegt ze daarover “zet tien mensen voor een schilderij van mij, laat ze er onafhankelijk van elkaar een verhaal bij bedenken en je krijgt waarschijnlijk tien verschillende vertellingen”. En datzelfde geldt voor haar aquarellen, steendrukken, mixed media op alu-dibond en handgeschept papier, beelden en beschilderde keramiek. Want Toos van Holstein beheerst vele kunstdisciplines .

Teun Hocks

Teun Hocks
gebruikt fotografie om zijn beelden te maken. Meestal figureert hij er zelf in, en de beelden die hij creëert blijven je heel vaak bij. Alle kunstwerken van Hocks hebben de titel ‘geen titel’, omdat hij vindt dat de kijker het zelf maar moet uitzoeken. Dat levert een bijzonder en zeer herkenbaar oeuvre op. De kracht van Hocks is dat hij dingen die op zichzelf gewoon zijn, combineert tot iets vreemds. Zijn werk nodigt uit tot het verzinnen van een verhaal, over wat er aan de foto is vooraf gegaan en wat erna zal gebeuren.

Jeroen Hermkens

De litho´s en schilderijen van Jeroen Hermkens zijn weliswaar figuratief, maar ze ontstijgen de oppervlakkigheid van het realisme door hun eigen dwingende en direct herkenbare expressie. Kenmerkend is de kracht van de expressie, de doelbewuste, krachtige veeg en streek. Naast het lithograferen is Jeroen Hermkens zich de afgelopen jaren meer en meer op het schilderen gaan toeleggen. Ook in deze schilderijen overheerst het grote gebaar, het directe handschrift en een sprekend kleurgebruik.

Heringa / Van Kalsbeek

Heringa/Van Kalsbeek
ontwikkelen hun werk met zeer verschillende materialen rondom een kern. Die kern kan een gevonden of gekocht voorwerp zijn of een gemaakte vorm. Deze beelden hebben daardoor bij alle oppervlakkige chaos altijd een leesbare structuur van woekerende vormen om een duidelijk centrum. Zo gauw de toeschouwer dit laatste heeft herkend, ontdekt hij ruimtelijke verhoudingen en de specifieke schaal van het werk. Wat op het eerste oog onsamenhangend lijkt te zijn, blijkt bij nadere beschouwing een complex samenspel van groot geheel en kleine delen, steeds in relatie tot het genoemde centrum.

Jeroen Henneman

Veelzijdig beeldend kunstenaar die als schilder, tekenaar, graficus en objectmaker maar ook als theater- en televisiemaker in binnen- en buitenland bekendheid geniet. De objecten van Henneman bevragen de wereld van de dingen-om-ons-heen op een filosofische manier. Dat dit niet zonder lachen hoeft kenmerkt de kunstenaar, en pleit ook voor hem.