Mirjam Vreeswijk is een schilder van verleidelijke arrangementen. Haar vloeiende penseelstreken vermommen dat deze samenstellingen bestaan uit ongelijksoortige elementen die zijn samengebracht in ruwe collages van uitsparingen uit glossy tijdschriften en haar eigen fotografie. Deze hebben een intuïtieve en automatische kwaliteit, waardoor de resulterende schilderijen een angstaanjagend surrealistisch gevoel krijgen dat af en toe elementen van productfotografie, stilleven en landschapsschilderkunst raakt.
tekst: Radek Vana
George Heidweiller
Sinds zijn klassieke opleiding aan de Koninklijke Academie in Den Haag onderzoekt Heidweiller de mogelijkheid om uiteenlopende technieken en grafische elementen in collages te combineren. Maar het zijn niet alleen verschillende technieken die de kunstenaar mixt in zijn werken. Ook mixt George visuele fragmenten van diverse afkomst. Omdat je op zijn doeken veelal westerse en oosterse iconen naast elkaar ziet, krijg je het gevoel dat je op wereldreis bent.
Maaike Kramer
Maaike Kramer (1986) maakt objecten aan de wand en op de vloer. Ze kiest vaak voor materialen die van elkaar kunnen lenen. Hierdoor vermengen en vervormen hun eigenschappen. Door monumentale beeldtaal te combineren met een schetsmatige beeldtaal creëert zij constructies die naast monumentaliteit ook twijfel en overdenkingen in zich dragen. Hierdoor ontstaan gelaagde werken waarin logische waarneming en de daaraan gekoppelde verwachting doorbroken wordt. Door de eigenschappen van de ogenschijnlijk tegenstrijdige materialen te vermengen, maakt ze werken die niet zijn wat ze lijken.
Jolanda van Hattum
Erik Buijs
Margreet Boonstra
Patrick Beverloo
Inge Aanstoot
Gea Zwart
Haar doel is mensen te raken en een verandering op gang te brengen. Gea Zwart neemt je mee in gelaagde kunstwerken. Laat je meevoeren naar een andere dimensie. Lagen die je tegenkomt, zijn letterlijk en figuurlijk op te vatten. Inhoudelijk voegt zij filosofische gedachten toe en associatieve verwijzingen. ‘The River of Life’ is de bron waaruit ze put. De natuur gebruikt ze als metafoor. Met de nieuwste reliëfs van recycled plexiglas ontstaat er een nieuwe dimensie, licht gaat een rol spelen. Haar motto ‘Change by Art’ krijgt met het gebruik van recycled materiaal een extra betekenis. Haar werk fungeert als een spiegel en verdwijnpunt. Kunst verbindt, met jezelf in de eerste plaats en met anderen.
Joke Frima
Joke Frima is een internationaal erkende en succesvolle kunstenaar. Ze studeerde met de beroemde Signorina Simi in Florence, Italië. Sinds 2010 wordt Joke Frima erkend als “Living Master” en is opgenomen in de Living Masters Gallery van het ARC. Frima heeft vele onderscheidingen toegekend gekregen, eerste prijs Landschap in 2013 bij de Art Renewal Salon Competition. Andere onderscheidingen bij de Portrait Society of America, de Salmagundi Club – New York, TRAC-awards en vele anderen. In 2018 werd een retrospectieve tentoonstelling gewijd aan Frima’s werk in het Drents Museum in Assen, NL en er werd een mooie catalogus genaamd Flora van 97 pagina’s gepubliceerd.
Vorig jaar, 2018, won Frima een ARC Purchase Award, een Arcadia Contemporary Award en een eervolle vermelding voor Landschap. Dit jaar, 2019, won zij opnieuw een ARC Purchase Award met het schilderij “Equality and Diversity” en werd “The Rainy Day Lotus” eervol vermeld. Over “Gelijkheid en verscheidenheid” (Equality and Diversity) is een 8 pagina tellend artikel verschenen in het juni-juli nummer van “International Artist”. Tentoonstellingen van Frima’s werk zijn talrijk en vinden plaats over de hele wereld. Dit najaar (2019) 3 tentoonstellingen in Nederland. Galerie Mokum Amsterdam, Galerie Wildevuur in Hooghalen en bij Museum Mohlmann in Appingedam. Joke Frima heeft een atelier in Driebergen en in de Bourgogne in Frankrijk.