Roy Villevoye

Villevoye begon zijn artistieke carrière als schilder. Na een reis naar Papoea-Nieuw-Guinea legde hij zich toe op een reeks andere media waaronder vooral video, fotografie, sculpturen en installaties. Vaak zet het werk schijnbare tegenstellingen in culturen naast, of tegenover, elkaar. Vrienden en bekenden uit de Asmat figureren regelmatig als modellen in de werken. Hiermee ‘importeert’ de kunstenaar de Asmat cultuur in het Westen. Andersom ‘importeert’ Villevoye zijn Westerse beeldende kunst cultuur weer naar de Asmat. Het reizen tussen verschillende werelden speelt ook een grote rol in de werken. De sculpturen van Villevoye bestaan vaak uit zeer realistische mensfiguren – afgietsels van vrienden en bekenden, en van hemzelf. Een werk beeldt bijvoorbeeld de kunstenaar zelf uit, in een houding die gebaseerd is op een foto waarbij Villevoye midden in de oerwouden van de Asmat op de grond ligt. Een ander werk is Madonna (after Omomá and Céline), een minutieuze ‘reproductie’ van een bevriende Asmat, die Villevoye’s dochter – een baby nog – vasthoudt.

Kuin Heuff

Over Kuin Heuff
Kuin Heuff zet het mes in een ogenschijnlijk voltooid schilderij. Ze schildert portretten in acryl op papier van reusachtig tot kleiner formaat. Daarna versnijdt ze het werk, waarbij het mes de structuren van de kwaststreken volgt, waardoor ze de verf en haar subject ontleedt. Het gaat Heuff er om een beeld te creëren, dat gedeeltelijk weer weg te nemen tot een kern overblijft. Het portret wordt tot een fijnmazig kantwerk van lijnen, vergelijkbaar met een houtsnede.

Florentijn Hofman

Voorbeelden van zijn werk zijn onder andere een 31 meter lange muskusrat van riet, een 12 meter hoge herdershond van stro, het Uitkijkkonijn in het Valkhofpark, het grote gele konijn in Örebro, Zweden en de met tienduizend beklede slippers, Vette Aap in Sao Paulo, Brazilië. Een ander werk is beukelsblauw, een Rotterdams blok sloopwoningen dat hij blauw verfde. Ook bouwde hij op het strand van Schiermonnikoog houten werk in de vorm van drie enorme concertvleugels, als waren deze daar aangespoeld. Onlangs maakte hij in London het werk HippopoThames, een houten werk dat op de Thames dreef, in Taiwan het Maankonijn en het Feestaardvarken in de binnenstad van Arnhem.

Wereldwijd bekend werd Hofman met zijn Rubber Duck, een sterk uitvergrote gele badeend met vriendelijke uitstraling. Dit opblaasbare, drijvende kunstwerk bestaat in verschillende groottes. Ze drijven op een onzichtbaar ponton en worden aangemeerd in havens.

Maartje Korstanje

Met hun grillige uitsteeksels en vertakkingen nemen de grote sculpturen van Maartje Korstanje vaak een complete ruimte in beslag. Natuurlijke kleuren zoals bruin en groen overheersen; haar sculpturen zijn organische gestalten. Karkassen, boomstronken of zeewezens kun je erin zien, weggesleept of opgediept uit kelder, bos en oceaan. Ze zoekt graag het schemergebied op, daar waar schoonheid een gruwelijk randje krijgt en waar de twijfel opspeelt: ’Is het net doodgegaan of komt het juist net tot leven?’ Zo weet Korstanje de kijker naar haar werk toe te lokken, om vervolgens zijn verbeelding aan het werk te zetten.